Учнівське самоврядування – це спосіб залучення здобувачів освіти до систематичної участі у освітньому процесі. Самоврядування – самостійна діяльність учнів, яка відбувається за координації відповідального педагога.
Відповідно до Закону України “Про освіту”, громадське самоврядування в закладі освіти – це право учасників освітнього процесу як безпосередньо, так і через органи громадського самоврядування колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених законом та установчими документами закладу освіти. Учнівське самоврядування є однією з форм громадського самоврядування в школі.
Вищим органом учнівського самоврядування є загальні збори або учнівська конференція. Виконавчий орган (учнівський комітет, рада учнівського колективу, рада старост, парламент) є підзвітним загальним зборам. Рішення органів учнівського самоврядування мають дорадчий характер.
Завдання учнівського самоврядування:
- Залучення дітей та молоді до прийняття рішень.
- Захист прав та інтересів здобувачів освіти.
- Реалізація інтересів учнів, підтримка їхніх здібностей, прав та свобод.
- Створення умов для самореалізації учнів.
- Налагодження контактів та реалізація спільних проектів, ініційованих здобувачами освіти.
Учнівське самоврядування Дмитрівського ліцею імені Т.Г. Шевченка — це педагогічна технологія, яка сприяє розвитку громадянських якостей дитини в системі демократичних відносин виховного колективу на принципах самореалізації, самодіяльності, самоорганізації та самодостатності особистості. Основні завдання діяльності учнівського самоврядування – організація життя учнівського колективу, яка реалізуються у залученні всіх його членів до планування, організації, контролю і підбиття підсумків навчальної і суспільно корисної праці.
Основна мета — виховувати в здобувачів освіти активну життєву позицію, підготувати їх до дійової участі в демократичному управлінні суспільством. Правова основа діяльності органів дитячого самоврядування: Конституція України; Конвенція ООН про права дитини; Закони України «Про охорону дитинства», «Про освіту», «Про дитячі та молодіжні громадські організації»; розпорядження та накази місцевих органів виконавчої влади та управління освіти і науки,закладу освіти,Статут.
Основні напрями діяльності органів учнівського самоврядування: якнайширше залучення дітей та молоді до активної участі в житті колективу, громади;
- розкриття, самовдосконалення та самореалізація особистості, її моральний та духовний ріст;
- захист прав та інтересів членів свого колективу;
- організація просвітницької роботи серед своїх однолітків;
- рганізація життя та діяльності свого колективу;
- підготовка до майбутнього дорослого життя, орієнтовний вибір майбутньої професії.
Виділяємо дві важливі функції учнівського самоврядування:
1. Забезпечення злагодженої роботи всіх колективів у закладі освіти, оптимальне рішення повсякденних завдань з урахуванням інтересів учнів, щоб кожному було комфортно і залежало б це від нього.
2. Підготовка учнів до участі у майбутньому управлінні державними і громадськими справами, оволодіння знаннями, вміннями і навичками управлінської діяльності.
Учнівське самоврядування в нашому закладі існує багато років. Воно здійснюється через роботу шкільного парламенту на чолі якого стоїть голова шкільного парламенту (Василенко Дарія). До складу парламенту входять такі комісії: комісія з питань екології, спорту та здорового способу життя, комісія з питань інформації та трудового виховання, комісія з питань дисципліни, освіти і порядку, комісія з питань культури і дозвілля, комісія з питань інформації та трудового виховання, комісія з питань прав дітей, комісія по роботі з молодшими школярами.
Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з учнями та модернізації навчально-виховного процесу. Тому національно-патріотичне виховання учнів – важлива складова формування свідомої розвиненої особистості, яка здатна переосмислити уроки минулого, сприяти формуванню сучасного позитивного іміджу країни, знати та вивчати історію свого краю. Враховуючи особливості поточного навчального року, суспільно-політичні умови, в яких перебуває наша держава, виховання свідомих громадян своєї країни, формування у них почуття національної гідності та патріотизму, відповідальності за майбутнє України, ознайомлення з прикладами відданого служіння своєму народу набуває першочергового значення для кожного вчителя.
Склад шкільного парламенту дітей
Голова парламенту:Василенко Дарія
Заступник : Грозав Діана
Секретар : Юрчук Ангеліна
Комісія з питань освіти
Голова комісії : Камінська Яна
Члени комісії : Харченко Денис, Шуригіна Діана, Антоненко Євгенія
Комісія з питань дисципліни та порядку
Голова комісії : Зіноватний Кирило
Члени комісії : Нєізвєстна Анна-Марія, Кладніцький Нікіта, Курій Аліна
Комісія з питань культури і дозвілля
Голова комісії : Іліка Аліна
Члени комісії : Галатіна Софія, Заєць Анна, Бровко Катерина
Комісія з питань інформації та трудового виховання
Голова комісії : Гаврилюк Артем
Члени комісії : Бичков Давід, Кущова Даша, Перебийніс Назар
Комісія з питань прав дітей
Голова комісії : Степанова Каріна
Члени комісії : Дронова Анастасія, Бальц Аліна, Заєць Дмитро
Комісія з питань екології, спорту та здорового способу життя
Голова комісії : Рябчук Олег
Члени комісії: Подолях Вікторія, Кобиляцький Владислав, Калінін Андрій