Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
Виховання – багатогранний і складний процес, значення якого неможливо переоцінити. Відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері формування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року №988-р, школа має впроваджувати демократичну культуру через вироблення відповідних процедур для захисту прав дитини і формування демократичних цінностей: захищати права дитини, стати місцем безпечним для дитини, де немає насильства та дискримінації.
Основним напрямком з виховної роботи стало національно-патріотичне виховання молоді, превентивне та сімейне виховання, а у практику виховної роботи були введені нові нормативні документи, спрямовані на захист прав дітей шкільного віку, на безпеку їх життєдіяльності та вшанування традицій боротьби за соборність і незалежність України.
Виховна робота в школі – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання. Виховна робота в Дмитрівському ліцеї імені Т.Г.Шевченка у 2023-2024 н.р. організована у відповідності вимогам Конвенції ООН про права дитини, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про молодіжні та дитячі громадські організації», «Про охорону дитинства», «Про захист суспільної моралі». Упровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, «Про увічнення перемоги над нацизмом у другій світовій війні 1939-1945 років», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII, «Про протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 р. № 3739-VI, «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті» від 09.04.2015 р. № 314-VIII, «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 р. № 317-VIII. Указів Президента України, розпоряджень та постанов Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, загальнодержавних програм, концепцій виховання, наказів Міністерства освіти і науки України, листів та методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України, наказів, листів, розпоряджень, рекомендацій відділу освіти, молоді та спорту Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, річного плану роботи закладу на 2023-2024 навчальний рік з урахуванням прав та законних інтересів учнів, з урахуванням воєнного стану; загальнодержавними та обласними програмами з питань формування здорового способу життя, профілактики ВІЛ – інфікування; загальнодержавними та обласними програмами з питань попередження насильства над неповнолітніми, профілактики дитячої бездоглядності та злочинності, правової та психологічної підтримки дітей, які потрапили в складні соціальні умови тощо.
Виховна система школи передбачає реалізацію наступних завдань:
– формування національно-патріотичної свідомості школярів, їх здатності аналізувати ситуацію у державі, розуміти своє значення та роль у сьогоденні та майбутньому;
– формування зміцнення здоров’я та санітарно – гігієнічної культури;
– формування правової культури, прищеплення поваги до прав і свобод людини і громадянина, Конституції, державних символів, правової свідомості;
– створення сприятливих умов для співробітництва вчителів, учнів та їх батьків, як необхідної умови запобігання відхилень у поведінці учнів;
– створення умов для розвитку інноваційної особистості та творчої самореалізації кожного учня;
– формування здатності учнів до самореалізації у подальшому житті;
– формування відповідального ставлення до навчання та до праці, розширення політехнічного кругозору й підготовка до свідомого вибору професії;
– формування в учнів естетичної культури, розвиток умінь створювати прекрасне навколо себе, розвиток художніх здібностей і талантів дітей.
Для реалізації цих завдань у школі розроблений план виховної роботи навчального закладу на 2023-2024 н.р. та окремі плани класних керівників, які були затверджені на засіданні методичного об’єднання класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання (громадянське, родинно-сімейне, військово-патріотичне, трудове, художньо-естетичне, моральне, екологічне, превентивне виховання, формування здорового способу життя, сприяння творчому розвитку особистості) які реалізуються через такі напрями роботи:
- ціннісне ставлення до суспільства і держави (патріотичне, правове, моральне виховання; календарні пам’ятні дати та традиційні шкільні свята(відзначення Дня захисників та захисниць України, Дня Державного Прапора, Державного Герба, Дня Конституції, Дня Соборності, Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту тощо);
- ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей (моральне, художньо-естетичне виховання; (відзначення ювілейних та пам’ятних дат відомих людей, конкурси та акції до Святого Миколая, Святого Валентина, Нового Року, Андріївські вечорниці тощо);
- ціннісне ставлення до себе (правове, фізичне, превентивне виховання; (заходи до міжнародних та всесвітніх днів (фізкультури та спорту, здоров’я, боротьби за ліквідацію расової дискримінації, боротьби проти туберкульозу, боротьби зі СНІДом тощо);
- ціннісне ставлення до природи (екологічне виховання);
- ціннісне ставлення до культури та мистецтва (художньо-естетичне виховання).
Виховна проблема закладу: «Створення виховного середовища, що сприяє формуванню життєвих компетентностей особистості та її успішної соціалізації».
Система виховної роботи закладу освіти у 2023-2024 н.р. передбачає:
- щомісячне планування позаурочної виховної роботи;
- організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання здобувачів освіти;
- організацію учнівського самоврядування;
- розвиток здібностей учнів у гуртковій роботі;
- залучення обдарованих учнів до участі у фестивалях, конкурсах, змаганнях різних рівнів;
- співпрацю з позашкільними закладами, громадськими, культурно-просвітницькими організаціями, правоохоронними органами;
- сімейне виховання, педагогічний всеобуч батьків та громадськості;
- контроль за організацією позаурочної виховної роботи та керівництво нею;
- організацію безпечного освітнього середовища в рамках протидії насильству, булінгу, цькуванню, мобінгу. Реалізація основних принципів і цілей виховання в закладі освіти здійснюється відповідно до річного плану.