Самооцінювання 2023-2024

освітніх та  управлінських процесів та внутрішньої системи забезпечення якості Дмитрівського ліцею  імені Т.Г.Шевченка  Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області

за напрямом «Освітнє середовище закладу освіти»

2023-  2024 навчальний  рік

  Критерії оцінювання          Вербальне оцінювання    Якісне оцінювання
Методи збору інформації  Інструментарій, що буде використано для оцінювання  Високий  ДостатнійВимагає покращен ня  Низький
  Напрям оцінювання 1. Освітнє середовище закладу освіти
  Вимога 1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці
1.1.1. Приміщення і територія закладу освіти є безпечними і комфортними для учасників освітнього процесу  У закладі освіти загалом створені безпечні та комфортні умови для учасників освітнього процесу. Частина території ліцею благоустроєна: замінено тверде покриття, відремонтовані сходи, пандус на центральному вході. Розпочалися роботи з благоустрою другої частини пришкільного подвір’я, які планують завершити до 1 вересня 2024 року. Асфальтове покриття на території Дмитрівської філії потребує відновлення. Плиткове покриття на території Іванковецької філії потребує відновлення. На подвір`ї Цибулівської філії  покриття з бетонних плиток.  Головні будівлі ліцею та філій  двоповерхові. У ліцеї вона  утеплена повністю, проведено ремонт та утеплення даху, замінено всі вікна і зовнішні двері. Утеплено та перекрито дах будівель пришкільної майстерні, котельні. Головний корпус Дмитрівської філії –  двоповерховий, два корпуси – одноповерхові. В одноповерхових будівлях проведено ремонт, перекриття  та утеплення даху, замінено всі вікна, внутрішні і зовнішні двері. Основний корпус школи є пам’яткою архітектури, тому питання утеплення та заміни даху у процесі  вирішення. Будівля Іванковецької філії двоповерхова, в ній замінено всі вікна і зовнішні двері. Будівлі Цибулівської філії одноповерхові та двоповерхова,  замінено майже всі вікна і зовнішні двері, основний корпус школи є історичною пам’яткою. У корпусі для навчання учнів початкової школи потребує ремонту перекриття, про що зроблено запит у відділ освіти, молоді та спорту Дмитрівської сільської ради. Це питання на даний момент ще не вирішено. Території й приміщення ліцею та філій чисті, охайні, доглянуті, відсутнє нагромадження сміття, будівельних матеріалів. На окремих ділянках ростуть багаторічні дерева й неколючі кущі, пришкільні квітники. Території ліцею та Дмитрівської філії недоступні для несанкціонованого заїзду транспорту та входу сторонніх осіб, огорожі цілісні та без пошкоджень. В Іванковецькій філії огорожа відсутня перед фасадом закладу, а в Цибулівській філії немає окремих секцій паркана позаду будівель, територія є доступною для сторонніх осіб. На подвір’ї опорного закладу, Дмитрівської та Іванковецької філій є спеціально обладнані місця для паркування велосипедів. Ґанки будівель мають безпечне неслизьке покриття, контрастне рельєфне маркування.  Однак, центральні зовнішні входи до будівель опорного закладу та філій не облаштовані поручнями вздовж сходів.  Забезпечено цілодобове відеоспостереження навколо території та в приміщеннях закладу, встановлені камери відеоспостереження (11 – в опорному ЗО, 10 – у Дмитрівській філії, 13 – в Іванковецькій філії, 14 – у Цибулівській філії). Території закладів освітлюються у вечірній та нічний час. Охорону ліцею та філій у нічний час забезпечують сторожі. На території опорного закладу та  філій облаштовані укриття, які перебувають у належному технічному, санітарному та протипожежному стані. Розрахункова  місткість  укриття дозволяє навчатися всім учням  очно. У  філіях забезпечено умови для реалізації освітнього процесу окремо для учнів різновікових груп, у ПРУ ліцею через велику кількість учнів немає умов для проведення навчальних занять, тому заплановано влітку обладнати додаткове укриття.  Разом із тим не забезпечено вільний доступ для осіб з інвалідністю до всіх укриттів, крім ПРУ Іванковецької філії.  В укриттях створено безпечні умови для учасників освітнього процесу: наявні ємності з питною й технічною водою, контейнери для зберігання продуктів харчування, первинні засоби пожежогасіння, надання медичної допомоги, зв’язку й оповіщення (мережа Інтернет), резервне штучне освітлення й електроживлення, місця для сидіння в достатній кількості. Укриття закладів забезпечені доступом до Wi-Fi. У ліцеї,  Дмитрівській та Іванковецькій філії наявнях наявні туалетні кімнати (окремі для хлопців і дівчат), у Цибулівській та Дмитрівській філіях у спеціально призначених для цього приміщеннях розміщені виносні баки для нечистот, які щільно закриваються. У воєнний час для забезпечення цілодобового доступу до укриттів, що знаходяться на території ліцею та філій, здійснюється цілодобове чергування (у денний та нічний час) за окремо затвердженими графіками.  На майданчиках для учнів 1-4-х класів в опорному закладі та Іванковецькій філії наявне спортивне обладнання, яке відповідає віковим особливостям учнів. На території Цибулівської та Дмитрівської філій не обладнані майданчики для учнів 1-4-х класів: спортивний та ігровий інвентар не відповідає віковим особливостям учнів та запитам дітей з ООП. Крім того, відсутні тіньові навіси або альтанки в ліцеї та філіях. На території ліцею та Цибулівської філії є огороджене футбольне поле зі штучним покриттям, у Дмитрівській філії – футбольне поле з трав’яним покриттям, а на території Іванковецької філії є футбольне міні-поле з трав’яним покриттям. На території опорного закладу та філій наявні спортивні майданчики для занять волейболом, баскетболом, легкою атлетикою. Однак, спортивне обладнання на всіх майданчиках потребує оновлення.  Навчальні приміщення, роздягальні для учнів початкових класів опорного закладу розміщені на 1 поверсі, відокремлені від навчальних приміщень для учнів 5-11 класів і недоступні для користування учнями інших вікових груп, мають окремий запасний вихід. У Дмитрівській філії навчальні приміщення для учнів початкових класів розміщуються в окремих одноповерхових корпусах, до яких є окремі входи. В Іванковецькій філії учні початкових класів займають перший поверх, однак є доступ для користування учнями інших вікових груп, оскільки кабінет «Іноземної мови» для учнів 5-9 класів і туалетні кімнати розташовані на першому поверсі. Учні початкових класів Цибулівської філії розміщуються в основному корпусі разом з учнями інших вікових груп, оскільки корпус для учнів початкової школи не використовується через аварійний стан (потребує капітального ремонту).  В опорному закладі та філіях обладнано туалетні кімнати, що забезпечені туалетним папером, диспенсерами з рідким милом, паперовими та електрорушниками, наявні рукомийники з холодною та гарячою водою. Наявні окремі туалетні кімнати (із закритими кабінками) для учнів початкових і старших класів та для працівників закладу лише в опорному закладі, у філіях – спільні для всіх вікових категорій.     1.1.1.1. Спостереження (освітнє середовище).
Опитування (інтерв’ю з керівником, завідувачами філій). Анкетування учасників освітнього процесу
1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-9 п. 1.1.1.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 1.1. – 1.3.)  + 
1.1.1.2. У приміщеннях закладу освіти забезпечується комфортний повітряно-тепловий режим та освітлення, які відповідають вимогам Санітарного регламенту. На перервах, відповідно до графіків, відбувається провітрювання кабінетів. Постійно проводиться вологе прибирання коридорів, рекреацій та навчальних кабінетів, згідно із санітарними-гігієнічним вимогам. Питний режим забезпечується: в опорному закладі та Дмитрівській філії встановлені станції фільтрації води й питні фонтанчики; в інших філіях – фасована вода в індивідуальному посуді (діти приносять із собою). У ліцеї та Іванковецькій філії функціонують  газові котельні, які знаходяться в господарській частині шкіл.   Протягом останніх років у ліцеї проведено ремонт частини системи опалення, встановлені нові котли опалення у газовій котельні, замінено там же електрообладнання. Здійснено ремонт на харчоблоці, в актовій залі, фойє, встановлено додаткові насоси для перекачування води. У Дмитрівській та Цибулівській філіях котельні на твердому паливі, розміщені у підвальних приміщеннях головних будівель. Запит на фінансування робіт, пов’язаних із виведенням котелень з підвальних приміщень, надано засновнику. У корпусах для початкових класів Дмитрівської філії здійснено заміну системи опалення. За результатами лабораторного дослідження рівнів освітлення, проведеного у 2023 році, в окремих класах ліцею та філій виявлено недостатній рівень освітлення, тому упродовж року проведено заміну освітлення в окремих класах та кабінетах. У приміщеннях ліцею та філій прибиральницями службових приміщень регулярно здійснюється вологе прибирання, провітрювання. Усі туалетні кімнати в ліцеї та філіях   забезпечені рідким милом, електрорушниками. У ліцеї туалетні кабінки для учнів початкових та старших класів окремі (для хлопчиків і дівчаток), відгороджені кабіни непрозорими перегородками та мають двері. Для працівників туалетні кімнати окремі. Внутрішні туалетні кімнати у Дмитрівській філії спільні для початкових класів і учнів 5- 9 класів, обладнані різноростовими рукомийниками з холодною та гарячою водою, рідким милом, електросушарками для рук, туалетним папером. Туалетні кабіни відгороджені непрозорими перегородками та мають двері, які закриваються зсередини.  Для працівників туалетні кабіни окремі. В Іванковецькій філії туалетні кімнати наявні для дівчат, хлопців, працівників закладу.. Вони забезпечені рукомийниками,рідким милом, електрорушниками, туалетним папером,відгороджені кабіни непрозорими перегородками та мають двері, наявна необхідна кількість унітазів. Туалетні кімнати у Цибулівській філії спільні для всіх учнів. Вони забезпечені рідким милом,          електрорушниками, відгороджені кабіни непрозорими перегородками та мають двері. Для працівників туалетні кімнати окремі(але зовнішні). За результатами анкетування чистотою та облаштуванням туалетних кімнат задоволена переважна більшість опитаних батьків (90%) й більшість здобувачів освіти (60%). За результатами аналізу анкетування переважна більшість опитаних батьків учнів (94%) та здобувачів освіти (86%) задоволені чистотою та облаштуванням території закладу освіти, навчальних кабінетів, їдальні, дизайном приміщень і температурним режимом.              1.1.1.2. Спостереження (освітнє середовище). Опитування (анкетування батьків, здобувачів освіти)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-7 п. 1.1.1.2). 2. Анкета для батьків (п. 10). 3. Анкета для учня/учениці (п. 6)  + 
1.1.1.3. Під час спостереження за освітнім середовищем з’ясовано, що приміщення закладу освіти використовуються в освітньому процесі раціонально, крім одного корпусу в Цибулівській філії (перебуває в аварійному стані). Навчальні приміщення не розміщені на цокольних та підвальних поверхах. За результатами вивчення документації та інтерв’ю з керівником з’ясовано, що  кількість учнів не перевищує проєктну потужність  закладу освіти, комплектування класів відбувається з урахуванням чисельності здобувачів освіти, в тому числі дітей з ООП та площі навчальних приміщень; здійснюється поділ класів при вивченні навчального предмету «Інформатика» та створено окремі класи для вивчення профільних предметів у 10-11-х класах ліцею.    1.1.1.3. Вивчення документації Спостереження (освітнє середовище). Опитування (інтерв’ю з директором, завідувачами філій)1. Форма вивчення документації (п. 1.1.1.3). 2. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-3 п. 1.1.1.3). 3. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. 2) . +  
1.1.1.4. Під час спостереження за освітнім середовищем  з’ясовано, що в опорному закладі та Іванковецькій філії наявні персональні робочі місця для педагогічних працівників у методичному кабінеті та класних кімнатах. Педагогічні працівники Дмитрівської філії мають обладнані робочі місця в учительській, навчальних кабінетах. У Цибулівської філії, у зв’язку з аварійним станом одного з корпусів, учителі мають персональні робочі місця в класних кімнатах. У рекреаціях усіх приміщень ЗО обладнано місця відпочинку для учасників освітнього процесу всіх вікових категорій: лавки, зелені куточки, тенісні столи, зони для малювання, настільних ігор. Крім того, у Дмитрівській філії облаштовано дошки для дитячих робіт, міні-бібліотека.1.1.1.4. Спостереження (освітнє середовище). Опитування (опитувальний аркуш керівника)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-2 п. 1.1.1.4). 2. Опитувальний аркуш керівника (питання 5 п. 4.3)  + 
1.1.2. Заклад освіти забезпечений навчальними та іншими приміщеннями з відповідним обладнанням, що необхідні для реалізації освітньої програми1.1.2.1. За результатами спостереження за освітнім середовищем та вивчення документації можна зробити висновок, що всі навчальні приміщення закладу освіти використовуються раціонально та обладнані засобами навчання. В інтерв’ю керівник закладу та завідувачі філій зазначили, що навчальних приміщень достатньо для здійснення освітнього процесу та реалізації освітньої програми. В опорному закладі облаштовано 15 кабінетів для учнів 5-11 класів та 5 класних кімнат для навчання учнів 1-4 класів відповідно до вимог Концепції НУШ. Обладнано майстерні для роботи з деревиною, металом та обслуговуючої праці, клас безпеки, їдальня, кабінет практичного психолога, музейна кімната. Крім того, є відремонтовані актова та спортивна зали (з роздягальнями, душовими й туалетами). Кабінети англійської мови забезпечені інтерактивним комплексом. У переважній більшості кабінетів встановлені інтерактивні дошки, комп’ютери, проєктори, документ-камери, принтери, нові меблі (для кабінетів та учнівські стільці й одномісні парти). У Дмитрівській філії облаштовані необхідним обладнанням 4 навчальні кімнати для навчання учнів 1-4 класів відповідно до вимог Концепції НУШ. Навчальні кабінети для учнів 5-9 класів обладнані мультимедійними дошками, проєкторами, телевізорами. Однак, відсутня спортивна зала, замість неї облаштовано кімнату, що використовується для проведення уроків фізкультури під час негоди. В Іванковецькій філії забезпечено обладнанням 4 навчальні кімнати для учнів початкових класів відповідно до вимог Концепції НУШ і 9 кабінетів для учнів 5-9 класів. Кабінети української мови та літератури, історії, математики облаштовано новими меблями та забезпечено комп’ютерною технікою. Спортивний зал обладнаний необхідним інвентарем для реалізації освітньої програми. Цибулівська філія забезпечена навчальними приміщеннями, необхідними для реалізації освітньої програми для учнів 1-9 класів. Обладнані комп’ютерною та оргтехнікою кабінети фізики й інформатики. Наявна майстерня для роботи по металу, проте не використовується через відсутність необхідних матеріалів. Однак, відсутній спортивний зал. Крім того, актові зали відсутні в Дмитрівській та Цибулівській філіях. В опорному закладі та Іванковецькій філії працюють Музей етнографії та музейна кімната, де зібрані експонати побуту односельців. Проте є необхідність в обладнанні сучасними засобами навчання в ліцеї – кабінету біології; потребують оновлення комп’ютери в кабінетах інформатики; кабінет «Захист України», шкільні майстерні – поповнення матеріальної бази. Потребують матеріально-технічного забезпечення кабінети іноземної мови, географії та біології в Іванковецькій філії; кабінети фізики, хімії, біології, географії та трудового навчання в Дмитрівській філії; є потреба в оновленні навчального, демонстраційного та лабораторного обладнання кабінетів природничого циклу в Цибулівській філії. Потребує ремонту спортивний зал в опорному закладі. У Дмитрівській й Цибулівській філіях є потреба в облаштуванні спортивних та актових зал, кімнат для проведення уроків музичного мистецтва. Існує необхідність у забезпеченні ресурсних кімнат обладнанням, дидактичними засобами, відповідно до потреб дітей з ООП, в опорному закладі, Дмитрівській та Іванковецькій філіях та облаштуванні ресурсної кімнати в Цибулівській філії.1.1.2.1. Спостереження (освітнє середовище). Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю з керівником, завідувачами філій)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1 п. 1.1.2.1). 2. Форма вивчення документації (п. 1.1.2.1). 3. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 3.1., 3.2.)  + 
1.1.2.2. Майстерні ліцею потребують  ремонту : заміна підлоги, ремонт стелі і стін, віконних укосів (ремонт заплановано на 2024 рік).       Приміщення бібліотеки  забезпечено Інтернетом та комп’ютером, обладнано читацький зал, встановлені на вікнах жалюзі, є необхідність у додаткових ремонтних роботах, придбанні додаткових комп’ютерів (планшетів) для читальної зали. Навчальні приміщення 1-4 класів НУШ та кабінет інформатики у Дмитрівській філії  забезпечені обладнанням, необхідним для реалізації освітньої програми, що становить 50%  від усіх навчальних кабінетів. Частково обладнані класні кімнати 5-7 класів (телевізори, проектори, мультимедійна дошка). Подано запит на придбання телевізорів, принтерів, кабінетів фізики та математики, навчальних стендів, обладнання для проведення уроків. Сучасними одномісними партами забезпечені учні 1-4 класів, двомісними –  учні 5-7 класів. Заплановано до початку нового навчального року  замінити учнівські меблі  у 8-9 класах.  Подано запит на фінансування ремонту класних кімнат 6, 7 та 9 класів. Майстерня філії потребує капітального ремонту,  бібліотека – поточного ремонту,  забезпечення комп’ютерною технікою та новими меблями. Приміщення корпусу №2 Цибулівської філії, бібліотека потребують ремонту, забезпечення Інтернетом –  корпус №2 , який на даний час не експлуатується через аварійний стан. Потребує ремонту приміщення майстерні Іванковецької філії.  1.1.2.2. Спостереження (освітнє середовище). Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю з керівником, завідувачами філій)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 2 п. 1.1.2.2). 2. Форма вивчення документації (п. 1.1.2.2). 3. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. 5)  + 
1.1.3. Здобувачі освіти та працівники закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльнос ті, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх1.1.3.1 У Річному плані закладу передбачені заходи щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності: тижні охорони праці та БЖД, бесіди з профілактики травматизму, пожежної безпеки, профілактики шкідливих звичок та поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Педагогічні працівники систематично проводять навчання та інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. До проведення залучаються працівники Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Під час спостереження за навчальними заняттями прослідковувалися проведення інструктажів на початку навчальних занять в кабінетах підвищеної небезпеки. Записами в класних журналах та журналах інструктажів встановленого зразка підтверджено проведення інструктажів (вступний, первинний та цільовий). Оприлюднено правила поведінки в кабінетах підвищеного ризику. На сайті ЗО, інформаційних стендах та в навчальних кабінетах оприлюднені правила безпечної поведінки для здобувачів освіти в закладі та на територіях. За результатами аналізу анкетування всі педагогічні працівники систематично проводять навчання з питань безпеки. Учасники освітнього процесу дотримуються вимог щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки, прийнятих у закладі освіти. Це простежувалося під час спостереження за проведенням навчальних занять та поведінки здобувачів освіти під час перерв.. Заклад забезпечений первинними засобами пожежогасіння. У належному стані утримуються всі шляхи евакуації в опорному закладі та філіях. Територія й обладнання ігрових, спортивних майданчиків, приміщення закладу – безпечні. Меблі, обладнання кабінетів та інвентар – у належному стані. На сайті закладу є сторінки «Охорона праці та безпеки життєдіяльності» й «Цивільний захист».1.1.3.1.
Вивчення документації.
Опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування здобувачів освіти, педагогічних працівників)
1. Форма вивчення документації (п 1.1.3.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. 4.1.) 3. Анкета для учня/учениці (п. 9). 4. Анкета для педагогічних працівників (п. 29,30) +  
1.1.3.2. Переважна більшість здобувачів освіти (93%) поінформовані щодо правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки під час занять, правил поведінки під час надзвичайних ситуацій, 58% зазначили, що до інформування залучаються працівники відповідних служб (Державної служби України з надзвичайних ситуацій та інші). В освітньому закладі не порушуються  правила заборони куріння та розпивання спиртних напоїв.1.1.3.2. Спостереження (освітнє середовище, навчальне заняття)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1, 2 п. 1.1.3.2). 2. Форма вивчення педагогічної діяльності* +  
1.1.4. Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях1.1.4.1. За результатами вивчення документації встановлено, що в Річному плані передбачено й систематично проводяться навчання та інструктажі педагогічних працівників з питань надання домедичної допомоги, реагування на випадки травмування або погіршення самопочуття здобувачів освіти та працівників під час освітнього процесу. Наявні накази про проведення відповідних навчань та інструктажів. Учителі мають сертифікати про проходження навчання з домедичної допомоги. Під час анкетування переважна більшість педагогічних працівників (98%) стверджують, що володіють навичками з надання домедичної допомоги. Усі педагогічні працівники зазначили, що в закладі систематично проводиться робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності: Тижні охорони праці, інструктажі з питань домедичної допомоги, реагування на випадки травматизму, бесіди зі здобувачами освіти та їхніми батьками. Учасники освітнього процесу обізнані з правилами під час повітряної тривоги, пожежної та мінної безпеки. В опорному закладі сучасно обладнано клас безпеки для проведення практичних занять з охорони життєдіяльності (для учнів ліцею та філій).        1.1.4.1. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, анкетування педагогічних працівників)1. Форма вивчення документації (п. 1.1.4.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 4.2., 4.3.) 3. Анкета для педагогічних працівників (п. 29,30)  + 
1.1.4.2. У ЗО розроблено та діє алгоритм дій щодо розслідування нещасних випадків. Керівник закладу в інтерв’ю зазначив, що у разі нещасного випадку педагогічні працівники та керівництво ЗО діють у встановленому законодавством порядку. У закладі ведуться журнали реєстрації нещасних випадків з учнями й працівниками. У 2023/2024 навчальному році не зафіксовано випадків травматизму під час освітнього процесу. Питання профілактики дитячого травматизму систематично розглядаються на нарадах при директорові, засіданнях педагогічної ради. Усі педагогічні працівники під час анкетування стверджують, що ознайомлені з порядком дій у разі нещасного випадку й травмування учнів.1.1.4.2. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю з керівником), анкетування педагогічних працівників1. Форма вивчення документації (п. 1.1.4.2.). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. 4.1.) 3. Анкета для педагогічних працівників (п. 31) +  
1.1.5. У закладі освіти створюються умови для харчування здобувачів освіти і працівників1.1.5.1. В опорному закладі та філіях створюються умови для здорового харчування учнів і працівників. За результатами вивчення документації з’ясовано, що у Річному плані роботи закладу передбачені заходи, спрямовані на розвиток культури здорового харчування. Під час спостереження за освітнім середовищем з’ясовано, що в їдальнях розміщені інформаційні стенди щодо культури здорового харчування, у вільному доступі – чотиритижневе перспективне та щоденне меню, затверджене керівником. До меню включено окремі страви за рецептами Є. Клопотенка. Забезпечено санітарно-гігієнічні вимоги, наявні рідке мило, рукомийники, електросушарки, проточна гаряча та холодна вода. Обідні зали (в опорному закладі та філіях) відремонтовані, сучасно й естетично оформлені, обладнані новими меблями. Приміщення їдалень, столи, стільці, місця для видачі готових страв чисті та систематично миються. В їдальні опорного закладу сервіруються столи, наявний посуд і столові прибори (ложки, виделки, пиріжкова тарілка, серветниці). В їдальнях філій частково сервіруються столи: відсутні столові прибори для сервірування (виделки, ножі, пиріжкова тарілка, серветниці). Під час інтерв’ю керівник та завідувачі філій повідомили, що харчування учнів початкових класів та дітей пільгових категорій здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, решта учнів – за кошти батьків (50% вартості такого харчування відшкодовує засновник). Забезпечено технологічне обладнання харчоблоків відповідно до вимог системи НАССР. Однак, періодично виникають проблеми з водою для приготування їжі (застаріла централізована водопровідна мережа, трапляються пориви, після чого вода може бути непридатною для використання), в таких випадках використовується бутильована вода.  1.1.5.1. Вивчення документації. Спостереження (освітнє середовище)1. Форма вивчення документації (п. 1.1.5.1). 2. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-5 п. 1.1.5.1) +  
1.1.5.2. Проведене анкетування батьків, здобувачів освіти та педагогічних працівників дозволяє зробити висновок щодо організації харчування в закладі освіти. За результатами анкетування з’ясовано, що більшість дітей (71%) харчуються в закладі, 29% – беруть їжу із собою. Переважна більшість батьків (89%) задоволені умовами харчування. З числа опитаних учнів 74% вважають, що їжа смачна й корисна, однак 10% учнів не подобаються страви, приготовані в їдальнях закладу, а 16% – зазначили високу вартість харчування. Переважна більшість педагогів (71%) задоволена умовами харчування, 29% – у закладі не харчуються. Серед пропозицій щодо покращення організації харчування найчастіше зустрічаються рекомендації щодо розширення асортименту страв у їдальні та удосконалення режиму харчування (збільшення  часу на перерви, коли харчуються діти), побажання відкрити буфет при їдальні. Контроль за якістю харчування відповідно до наказу по закладу щодня здійснюють в ліцеї –  директор та медична сестра, у філіях ці обов’язки покладені на завідувачів філій.1.1.5.2. Опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, здобувачів освіти, педагогічних працівників)1. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 9, 10) 2. Анкета для батьків (п. п. 11 – 13). 3. Анкета для учня/учениці  (п. 7, 8). 4. Анкета для педагогічних працівників (п. 20)  + 
1.1.6. У закладі освіти створюються умови для безпечного використання мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернеті1.1.6.1. З інтерв’ю з керівником та завідувачами філій, заступником керівника з виховної роботи з’ясовано, що в закладі встановлено швидкісний інтернет та забезпечено локальною мережею Wi-Fi всі приміщення. Річним планом передбачено заходи формування навичок безпечного використання мережі Інтернет. Учителі контролюють робочі місця учнів, проводять виховні заходи стосовно навчання дітей відповідальному та етичному поводженню в Інтернеті (виховні години, разом зі здобувачами освіти створюються комікси на задану тематику, організовуються конференції та круглі столи тощо). За результатами спостереження за навчальними заняттями з’ясовано, що учні використовують інформаційні джерела з Інтернету у навчальних цілях та під наглядом учителя. Під час спостереження за освітнім середовищем з’ясовано, що на сайті та на сторінках соціальних мереж закладу постійно оновлюється інформація для батьків та дітей, яка допомагає засвоїти правила безпечного користування мережею та дії в разі кібербулінгу. Для блокування перегляду сайтів з небажаним змістом, інформацією про насильство тощо, встановлено відповідні налаштування браузера, фільтри вебпошуків та антивірусне програмне забезпечення. Для учнів створені облікові записи з обмеженими правами. У кабінетах інформатики розміщено пам’ятки щодо кібербезпеки, у класних кімнатах, коридорах – інформаційні куточки щодо безпечного поводження в Інтернеті.  1.1.6.1. Спостереження (освітнє середовище). Опитування (інтерв’ю з керівником, завідувачем філії)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (запитання 1, 2 п. 1.1.6.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 8.1., 8.2.)  + 
1.1.6.2. За результатами аналізу анкетування з’ясовано, що здобувачі освіти обізнані з правилами безпеки в Інтернеті: переважна більшість учнів (77%) та батьків (90%) стверджують, що в закладі проводяться заходи щодо безпечного використання мережі Інтернет, попередження кібербулінгу, дискримінації за певними ознаками та насилля над дитиною, а 23% опитаних здобувачів освіти вважають, що таку інформацію отримують лише на уроках інформатики.1.1.6.2. Опитування (анкетування здобувачів освіти, батьків)1. Анкета для учня/учениці (п. 29). 2. Анкета для батьків (питання 3, 4 п. 14) +  
1.1.7. У закладі освіти застосовують ся підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників1.1.7.1. За результатами вивчення документації та аналізу опитувального аркуша керівника встановлено, що відповідно до Плану роботи закладу налагоджено систему роботи з адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, а педагогічних працівників – до професійної діяльності. Для адаптації учнів 1-х, 5-х, 10-х класів, новоприбулих здобувачів освіти та з батьками учнів проводяться заняття, бесіди з практичним психологом. Підсумки адаптації здобувачів освіти розглядаються на засіданнях педагогічної ради, про що зазначено в протоколах. З інтерв’ю з керівником та заступником керівника, практичним психологом, соціальним педагогом з’ясовано, що під час адаптаційного періоду ведуться спостереження за навчальними заняттями, опитування та анкетування учнів, батьків, вчителів, аналізуються навчальні досягнення здобувачів освіти. Практичним психологом організовуються індивідуальні консультації, бесіди, надаються рекомендації педагогічним працівникам та батькам учнів. Переважна більшість опитаних батьків (89%) переконані, що в їхніх дітей не виникали проблеми з адаптацією до умов закладу освіти. З інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що заклад освіти сприяє адаптації педагогічних працівників до умов праці: наявний план роботи з молодими вчителями, працює «Клуб професійного становлення молодого вчителя», проводяться індивідуальні консультації. Організоване наставництво, спільні проєкти. Усі педагогічні працівники вважають, що в закладі створені умови для співпраці педагогів та розвитку педагогічної майстерності.1.1.7.1.Опитування (опитувальний аркуш керівника, інтерв’ю із заступником керівника, практичним психологом / соціальним педагогом), анкетування батьків)1. Опитувальний аркуш керівника (п. 4.5.).
2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 30) 3. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 12.1.). 4. Анкета для батьків (п. 3)
  + 
1.1.7.2.88,4 % педагогічних працівників засвідчили, що вони задоволені цілком умовами праці в закладі, 11,6 % – переважно задоволені. Протягом останніх 3-х років у закладі   розпочали працювати вчителі без досвіду педагогічної роботи, у зв’язку з чим за ними закріплено наставників для організації роботи з підвищення кваліфікації. Належна увага приділяється новопризначеним учителям з боку адміністрації  та на предметних методичних об’єднаннях. Співбесіди та консультації щодо адаптації педагогічних працівників до професійної діяльності проводить і психолог закладу освіти.1.1.7.2. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, практичним психологом/соціальним педагогом, анкетування педагогічних працівників)1. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 31) 2. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 12.2.). 3. Анкета для педагогічних працівників (питання 6 п. 19) +  
    Вимога 1.1. –  рівень вимагає покращення.   Вимога 1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації
1.2.1. Заклад освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі1.2.1.1.  Заклад освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу: розроблено, затверджено та оприлюднено на сайті План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню); Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). Систематично проводяться заходи із запобігання та протидії булінгу з усіма учасниками освітнього процесу, відповідно до Плану роботи закладу, в тому числі із залученням представників відділу Знам’янського бюро безоплатної правової допомоги, ювенальної поліції, які проводять тренінги, бесіди з питань попередження булінгу, налагоджена комунікація зі службою у справах дітей. Представники учнівського самоврядування стверджують, що разом з практичним психологом та соціальним педагогом залучалися до розробки плану протидії булінгу та його реалізації: участь в інформаційно-просвітницькій роботі, наповнення інформаційних стендів, створення відеоролика «Cтоп булінг»; для учнів різновікових груп було організовано флешмоби, перегляд відеороликів, фільмів щодо протидії булінгу. На засіданнях педагогічної ради розглядалося питання ефективності виконання Річного плану заходів із запобігання та протидії булінгу. Випадків булінгу в ліцеї та філіях  протягом навчального року не зафіксовано. У коридорах, класних кімнатах, на сторінках у соціальних мережах та на сайті закладу розміщені матеріали з питань протидії булінгу, інформація про телефони довіри. За результатами вивчення документації з’ясовано, що в опорному закладі та філіях реалізуються заходи по запобіганню проявам дискримінації: у Річному плані роботи закладу наявні заходи з питань запобігання та протидії проявам насильства, проведено Тиждень правових знань профілактики злочинних дій, насильства в сім’ї, протидії булінгу. Практичний психолог та соціальний педагог під час інтерв’ю зазначили, що ними вживаються заходи для раннього виявлення ознак насильства: проводяться анкетування, діагностика, тренінги, консультації учасників освітнього процесу, спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти на перервах, уроках, проводяться виховні години «Конструктивне спілкування, способи уникнення конфліктних ситуацій вдома та в школі», «Світ без насильства і жорстокості», «Запобігання насильства серед дітей», Тиждень протидії булінгу, акція «16 днів проти насильства». Проводяться батьківські збори з даної тематики, індивідуальні консультації для батьків. У ЗО наявна скринька довіри. Переважна більшість здобувачів освіти (83%) стверджують, що, в разі потреби, отримують психолого-соціальну підтримку психолога та соціального педагога. Результати анкетування показали, що учні найбільше отримують інформацію про булінг та інші форми насильства від класних керівників та вчителів (88%), від практичного психолога, соціального педагога (16%), з Інтернету, соціальних мереж (51%), з інформаційних стендів у школі (49%). Під час інтерв’ю з практичним психологом з’ясовано, що найчастіше надходять звернення від учасників освітнього процесу з питань визначення психологічної готовності дітей до навчання в школі; вікових та індивідуальних особливостей розвитку, проблем самооцінки дитини, адаптації до нового колективу, професійного самовизначення, психосоціального супроводу дітей із сімей ВПО, допомоги в залагодженні міжособистісних конфліктів, психологічного супроводу дітей з ООП. Результати анкетування показали, що більшість учнів з гордістю розповідають про свої успіхи в школі (63%), йдуть до школи в піднесеному настрої, з радістю (66%). Батьки учнів вважають, що: діти пишаються своїми успіхами (90%), відвідують школу в піднесеному настрої, з радістю (98%). Переважна більшість батьків (85%) засвідчили, що з їхніми дітьми не траплялися випадки фізичного насильства з боку однокласників та/або інших учнів школи, з боку вчителів та/або інших працівників школи.      З інтерв’ю із соціальним педагогом та практичним психологом з’ясовано, що були звернення щодо поліпшення мікроклімату в класних колективах, вирішення міжособистісних конфліктів. Соціальним педагогом проводиться соціометрія, діагностична робота, здійснюється посередництво при виникненні конфліктної ситуації. Соціально-психологічна служба тісно співпрацює з класними керівниками щодо виявлення, реагування та запобігання насильства, проводиться діагностична робота із застосуванням психологічного інструментарію, індивідуальні та групові консультації, тренінгові заняття, відеолекторії. Під час інтерв’ю практичний психолог та соціальний педагог зазначили, що, у разі потреби, надається психологічна допомога здобувачам освіти та здійснюється патронаж дітей, з метою надання допомоги в подоланні життєвих труднощів, збереженні та підвищенні їх соціального статусу. За даними анкетування 61% педагогічних працівників, 23 % учнів та 16% батьків учнів завжди отримували, у разі потреби, допомогу від практичного психолога та соціального педагога. А 39% вчителів, 77% учнів та 84% батьків не зверталися через відсутність такої потреби. За результатами вивчення документації, аналізу опитувального аркуша керівника, інтерв’ю із заступником керівника та соціальним педагогом з’ясовано, що заяв батьків з повідомленням про факти булінгу в закладі не зафіксовано. Тому повідомлення про випадки булінгу від ЗО до Служби у справах дітей та правоохоронних органів не надсилалися.1.2.1.1. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю з керівником, із заступником керівника, практичним психологом/ соціальним педагогом, представником учнівського самоврядування)1. Форма вивчення документації (п. 1.2.1.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 11.1. – 11.4) 3. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п.  26.1.). 4. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 2.1.). 5. Перелік питань для інтерв’ю з представником учнівського самоврядування (п. 6) +  
1.2.1.2.Освітнє середовище Дмитрівського ліцею імені Т.Г.Шевченка вільне від будь-яких форм насилля та дискримінації. Педагогічні працівники з метою попередження випадів булінгу проводять бесіди, години спілкування, форуми, грають у рольові та імітаційні ігри. Реалізується графік годин із практичним психологом та соціальним педагогом, працює скринька довіри. Також створено спеціальну службу медіації. У закладі освіти проходила просвітницька акція “16 днів проти насильства”, тиждень толерантності та тиждень психології. Під час опитування учнів переважна більшість (87%) зазначили, що не потерпали від фізичного, психічного чи економічного насильства, 13% – вказали, якщо виникали якісь поодинокі непорозуміння між учнями, то їх швидко вирішували, переважно на рівні класного керівника. 91% опитаних батьків зазначили, що ЗО інформує їх про шляхи запобігання та подолання дискримінації за певними ознаками та про попередження та способи протидії насилля над дитиною. За результатами анкетування всі педагогічні працівники запобігають проявам дискримінації між учасниками освітнього процесу шляхом проведення класних години, бесід з учнями, інформаційно-просвітницьких заходів для батьків та учнів. Крім того, власним прикладом навчають дітей толерантному ставленню та взаємоповазі, створюють у класі атмосферу рівності, доброзичливості, взаємодопомоги.1.2.1.2. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю з практичним психологом/ соціальним педагогом, анкетування батьків, педагогічних працівників, здобувачів освіти)1. Форма вивчення документації (п. 1.2.1.2). 2. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 3). 4. Анкета для батьків (питання 1, 2 п. 14). 5. Анкета для педагогічних працівників
(п. 26). 6. Анкета для учня/учениці (п. 11).
 + 
1.2.1.3. Адміністрація та педагогічні працівники проходять навчання з питань протидії булінгу на різних освітніх платформах. Наразі всі працівники ознайомлені з нормативно-правовими документами щодо виявлення ознак булінгу, насильства, запобігання та порядку реагування в разі його виявлення. Усі педагогічні працівники вважають освітнє середовище безпечним та комфортним: наявні умови навчання та праці, кожен вільно висловлює власні думки під час обговорення питань, відсутній тиск керівництва, здійснюється інформування педагогічних працівників щодо ознак булінгу (цькування), іншого насильства та запобігання йому. За результатами інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що керівництво та всі педагогічні працівники закладу обізнані з нормативно-правовими документами, поняттям, ознаками булінгу, іншого насильства та запобігання йому; проходять навчання у формі тренінгів, практичних семінарів, онлайн-курсів з протидії булінгу, що підтверджено результатами анкетування педагогів. Переважна більшість учителів (99%) під час анкетування зазначили, що отримують інформацію щодо ознак булінгу, іншого насильства та запобігання йому, 85% – пройшли підвищення кваліфікації з питань забезпечення безпечного освітнього середовища, зокрема, онлайн-курс «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти» на платформі PROMETHEUS.1.2.1.3. Опитування (інтерв’ю з практичним психологом/ соціальним педагогом, анкетування здобувачів освіти, педагогічних працівників, батьків)Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. п. 1., 10).Анкета для учня/учениці (п. п. 1 – 3, 12).Анкета для педагогічних працівників (п. 26). 4. Анкета для батьків (п. п.  1, 2) +  
1.2.1.4.Із метою проведення дієвої та якісної роботи з питань протидії та запобіганню булінгу в ліцеї налагоджено роботу із залучення представників територіального органу (підрозділу) Національної поліції, соціальних служб для організації інформаційно-просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу. У поточному навчальному році проведено зустріч учнів із головними юристами Знам’янського бюро безоплатної правової  допомоги.  1.2.1.4.
Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, анкетування педагогічних працівників)
1. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 24) / перелік питань для інтерв’ю із керівником закладу освіти з малою наповнюваністю дітей (п. 11.2.). 2. Анкета для педагогічних працівників (п. 23) +  
1.2.2. Правила поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини1.2.2.1.У закладі освіти розроблені, затверджені та оприлюднені на офіційному сайті закладу й стенді в коридорі правила поведінки, що стосуються всіх учасників освітнього процесу. Правила побудовані на позитивному сприйнятті, не містять заборон та опису покарань; стосуються різних аспектів життя закладу: фізична і психологічна безпека, поведінка та взаємодія в закладі. До розробки правил були залучені педагоги, учні та батьки. На основі загальношкільних правил поведінки класні спільноти розробили власні та розмістили їх в учнівських куточках.1.2.2.1.
Вивчення документації.
Опитування (інтерв’ю із заступником керівника)
1. Форма вивчення документації (п. 1.2.2.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п.  29.1 – 29.3.) +  
1.2.2.2. За результатами анкетування всі педагогічні працівники, 98% батьків та 96% учнів ознайомлені з правилами поведінки в закладі й згодні з ними. Спостереження за проведенням навчальних занять та поведінкою учнів на перервах показало, що учасники освітнього процесу діють на засадах взаємоповаги та дотримуються прийнятих у закладі правил поведінки. Учні вітаються з дорослими та один з одним, у спілкуванні проявляють толерантність, дотримуються правил поведінки під час навчальних занять та перерв. Під час інтерв’ю представники учнівського самоврядування повідомили, що учні беруть участь в обговоренні та внесенні пропозицій до правил. З метою запобігання порушень прийнятих у закладі освіти правил поведінки, соціально-психологічна служба ЗО проводить консультативно- просвітницькі та профілактичні бесіди, тренінги на згуртування класного колективу та формування толерантного ставлення до оточуючих, організовує перегляд та обговорення відеоматеріалів, надає консультаційну допомогу батькам, співпрацює з усіма учасниками освітнього процесу. Тож можна зробити висновок, що розроблені в закладі правила поведінки є дієвими.1.2.2.2.
Опитування (анкетування батьків, здобувачів освіти, педагогічних працівників)
1. Анкета для батьків (п. 16). 2. Анкета для учня/учениці (п. 26). 3. Анкета для педагогічних працівників (п. 21)  + 
1.2.2.3.У закладі освіти розроблені правила поведінки, що спрямовані на дотримання етичних норм, прав  людини. Переважна більшість учасників освітнього процесу ознайомлені й дотримуються правил, взаємодіють на засадах взаємоповаги. Педагоги не використовують засобів фізичного впливу, покарань, психологічного насильства. Із метою спостереження за  дотриманням правил поведінки в закладі організовано чергування педагогів та учнів. І все ж на перервах іноді   спостерігаються поодинокі випадки образливої поведінки, фізичного чи  психологічного  насильства.1.2.2.3.Спостереження (освітнє середовище).
Опитування (інтерв’ю з представником учнівського самоврядування, практичним психологом/ соціальним педагогом)
1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1, 2 п. 1.2.2.3). 2. Перелік питань для інтерв’ю з представником учнівського самоврядування (п. п. 7.1.,7.2.). 3. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 6).  + 
1.2.3. Керівник та заступники керівника (далі – керівництво) закладу освіти, педагогічні працівники протидіють булінгу, іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви1.2.3.1.У закладі освіти соціальним педагогом, класними керівниками здійснюється постійний аналіз причин відсутності здобувачів освіти на заняттях, у разі відсутності учнів, які не досягли повноліття, на навчальних заняттях протягом 10 робочих днів поспіль із невідомих або без поважних причин, заклад освіти невідкладно надає службі у справах дітей апарату сільської ради дані таких учнів для провадження діяльності відповідно до законодавства, пов’язаної із захистом їх прав на здобуття загальної середньої освіти (Постанова Кабінету міністрів України від 13 вересня 2017 року № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»). За результатами вивчення документації з’ясовано, що у разі виявлення пропусків без поважних причин приймаються відповідні рішення щодо забезпечення відвідування учнями навчальних занять (індивідуальні бесіди з учнями та їх батьками, звернення до служби у справах дітей, офіцерів поліції громади). У протоколах засідань педагогічної ради наявний аналіз стану відвідування учнями навчальних занять та причин їх відсутності. Під час інтерв’ю заступник керівника зазначила, що проводиться інформаційно-просвітницька робота з учнями, які мають часті пропуски навчальних занять, за потреби, кожен учень закладу отримує необхідну підтримку практичного психолога та соціального педагога.1.2.3.1. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника)    1. Форма вивчення документації (п. 1.2.3.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п. 23, 25)  + 
1.2.3.2.Заклад відповідним чином реагує на звернення про випадки булінгу, на сайті чітко і доступною мовою прописаний порядок звернення щодо випадків булінгу чи інших видів насильства та розроблено алгоритм дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу(цькування). Результати анкетування учнів показали, що не потерпали, не були свідками булінгу/цькування 73%, у разі виникнення конфлікту 12% – зверталися за допомогою до класного керівника, 8% – до практичного психолога, 4% – до директора. Результати опитування батьків учнів (73%) та педагогічних працівників (80%) свідчать, що не зверталися до керівництва закладу щодо випадків булінгу (цькування), бо таких випадків не було.1.2.3.2. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, представником учнівського самоврядування, анкетування батьків, здобувачів освіти, педагогічних працівників)1. Форма вивчення документації (п. 1.2.3.2). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 26.2) 3. Анкета для батьків (п. 15). 4. Анкета для учня/учениці (п.11-23) 5. Анкета для педагогічних працівників (п. 22-26). +  
1.2.3.3.Психолого-соціальна служба та класні керівники  закладу освіти здійснюють системну роботу згідно з планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, проводячи з учасниками освітнього процесу тренінгові заняття, діагностичну та індивідуальну роботу, спрямовані на розвиток у школярів соціально-емоційної грамотності, толерантності, вміння співпрацювати, формування навичок ненасильницької комунікації тощо.1.2.3.3. Опитування (інтерв’ю з практичним психологом/ соціальним педагогом)Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. п. 2.2., 2.3., 4, 5, 9, 11) +  
1.2.3.4.Здобувачі освіти отримують необхідну психолого-соціальну підтримку та консультацію, у тому числі практичний психолог готовий надати  підтримку особі, яка стала жертвою булінгу, забезпечуючи припинення будь-яких дій, які можуть створювати фізичний та психологічний тиск.1.2.3.4. Опитування (інтерв’ю з психологом/ соціальним педагогом)Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 7) +  
1.2.3.5. За результатами анкетування батьків 23%  зверталися до адміністрації чи практичного психолога закладу освіти в усній формі, й питання вирішувалося конструктивно й більше подібних ситуацій з дітьми не траплялося. Переважна більшість учнів поділяють думку, що після розгляду звернення конфліктні ситуації припинялися. Письмових заяв щодо булінгу в поточному навчальному році не надходило.1.2.3.5. Вивчення документації. Опитування (опитувальний аркуш керівника, інтерв’ю із заступником  керівника, практичним психологом/ соціальним педагогом)1. Форма вивчення документації (п. 1.2.3.5). 2. Опитувальний аркуш керівника (п. 4.7). 3. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 28) 4. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 8) +  
  Вимога 1.2. – достатній рівень     Вимога 1.3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору
1.3.1. Приміщення та територія закладу освіти облаштовуєтьс я з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування1.3.1.1. Територія та приміщення закладу освіти частково облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування. За результатами спостереження за освітнім середовищем, вивчення документації, опитування керівника закладу та його заступників встановлено, що в опорному закладі забезпечено безбар’єрний доступ до приміщення, зокрема є пандус з поручнями та кнопка виклику. В Іванковецькій філії пандус та кнопка виклику знаходяться біля запасного виходу, біля головного входу наявна інформація про їх місцезнаходження. У Дмитрівській та Цибулівській філіях встановлені кнопки виклику, а пандуси відсутні. В опорному закладі та у філіях забезпечено безперешкодний доступ до окремих навчальних приміщень та будівель, однак немає доступу до ІІ поверху для осіб з ООП та маломобільних груп населення. . Під час спостереження за навчальними заняттями в інклюзивних класах опорного закладу та Цибулівської філії з’ясовано, що вчителі для організації роботи з учнями ООП використовують додаткові матеріали для опанування навчального предмету, в тому числі ігрові, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб. Під час інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводить практичний психолог. У розробленні індивідуальних програм розвитку дітей з ООП беруть участь керівник закладу, заступник керівника, практичний психолог та соціальний педагог, вчитель початкових класів, вчителі-предметники, класний керівник, батьки або законні представники дитини з ООП, фахівці інклюзивно-ресурсного центру. За результатами вивчення педагогічної діяльності з’ясовано, що вчителі застосовують різні форми й методи під час роботи з дітьми з ООП, зокрема, оздоровчі технології терапевтичного спрямування, елементи арт-терапії та її різновидів: пісочна терапія, лялькотерапія, ігрові вправи, методики розвитку дрібної моторики, вправи мозочкової стимуляції. Адаптують навчальні матеріали, використовують засоби візуалізації (навчальні розмальовки, комікси), інтерактивні комп’ютерні навчальні ігри, пропонують письмові та усні інструкції до завдань, залучають до спільної роботи в парах та групах. За результатами вивчення документації та інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що керівником закладу освіти затверджено Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП. Склад Команд супроводу визначено відповідно до Положення, Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, з урахуванням освітніх потреб дітей з ООП; визначено способи адаптації навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку; здійснено моніторинг виконання ІПР, з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини з ООП. Під час інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що педагогам надаються консультації з питань організації інклюзивного навчання, практичний психолог консультує, за потреби, батьків щодо особливостей розвитку, навчання та виховання дітей з ООП. Практичний психолог під час інтерв’ю зазначив, що корекційну спрямованість освітнього процесу дітей з ООП забезпечує з використанням дидактичних ігор для розвитку пам’яті, уваги, уяви, мислення; зору (розрізнення кольорів та їх відтінків; розрізнення фігур та просторових тіл; дотику – пісочна терапія; методика для мозочкової стимуляції. Практичний психолог здійснює вивчення та моніторинг психічного розвитку дітей, психологічний супровід учнів даної категорії, надає консультативну допомогу батькам, проводить корекційно-розвиткову роботу. Соціальний педагог здійснює соціально-педагогічний патронаж дітей з ООП та їх батьків, надає необхідну підтримку дітям під час здобуття освіти та їх соціалізації.       1.3.1.1. Спостереження (освітнє середовище)Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1 – 2 п. 1.3.1.1)  + 
1.3.1.2. У ліцеї та філіях  приміщення і територія частково адаптовані для використання всіма учасниками освітнього процесу. Спостереження за освітнім середовищем показало, що в приміщеннях забезпечено контрастне, рельєфне маркування на підлозі, стінах, ділянках поручнів, контрастними лініями позначено напрямки руху, наявні візуалізація призначення приміщень і вказівники. У приміщеннях ЗО позначено контрастними обмежувальними смугами краї першої та останньої сходинки. Здобувачі освіти мають можливість вільно та зручно переміщатись у навчальних приміщеннях опорного закладу та філій, усі меблі справні, добре закріплені, у більшості кабінетів столи та стільці регулюються за висотою. Однак, в опорному закладі та філіях туалетні кімнати не пристосовані для осіб з ООП.1.3.1.2. Спостереження (освітнє середовище). Опитування (інтерв’ю з керівником)  Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1 – 4 п. 1.3.1.2). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 6.1., 6.2.)  + 
1.3.1.3. В опорному закладі створена та використовується ресурсна кімната, наявні дидактичні засоби відповідно до освітніх потреб здобувачів освіти, а саме: кінетичний пісок, розвиваючі ігри для м’язового тренування рук, звукові та інтерактивні моделі, обладнання для дітей із порушеннями мовлення, навчально-розвивальні матеріали, конструктори та забезпечена ноутбуком. У Дмитрівській та Іванковецькій філіях ресурсні кімнати перебувають у процесі облаштування, а в Цибулівській філії – відсутня. Під час спостереження за освітнім середовищем, аналізу опитувального аркуша керівника з’ясовано, що в закладі організовано навчання 2 учнів з ООП в інклюзивних класах (1 учень – в опорному закладі, 1 учень – у Цибулівській філії).1.3.1.3. Спостереження (освітнє середовище, навчальні заняття). Опитування (опитувальний аркуш керівника, інтерв’ю з практичним психологом/ соціальним педагогом)Форма спостереження освітнім середовищем (п. 1 – 3 п. 1.3.1.3). 2. Форма вивчення педагогічної діяльності (Р. І. питання 7 п. 7). 3. Опитувальний аркуш керівника (п. 4.9). 4. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом) (п. 15). 5. Перелік питань для питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п. 3.7., 3.8., 4)  + 
1.3.2. У закладі освіти застосовуютьс я методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами1.3.2.1.Заклад освіти забезпечений фахівцями для реалізації інклюзивного навчання (  практичний психолог, соціальний педагог). Усі педагогічні працівники, які працюють в інклюзивних класах,  систематично підвищують свій методичний та фаховий рівень, дотримуючись нормативу підвищення кваліфікації з даного питання.1.3.2.1. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника)1. Форма вивчення документації (п. 1.3.2.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п.  3.1., 3.7., 3.8) +  
1.3.2.2. За результатами вивчення документації та інтерв’ю із заступником керівника з’ясовано, що в закладі освіти забезпечується корекційна спрямованість освітнього процесу, налагоджено співпрацю педагогічних працівників з питань навчання осіб з ООП, створено команду психолого-педагогічного супроводу, розроблено індивідуальні програми розвитку. Педагогічні працівники систематично підвищують свій фаховий рівень щодо роботи з дітьми з ООП, що підтверджено наявністю сертифікатів. З інтерв’ю з’ясовано, що практичний психолог бере участь у складі команди психолого-педагогічного супроводу; розробці та перегляді індивідуальних програм розвитку (ІПР); визначенні рівнів підтримки; оцінюванні рівня досягнутих результатів дітей з ООП після виконання ІПР. Для учнів з ООП організовано корекційно-розвиткові заняття, працюють практичний психолог, соціальний педагог, однак заклад потребує додаткових спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку. Крім того, ЗО частково забезпечений фахівцями для реалізації інклюзивного навчання: вакантна посада вчителя-логопеда, штатним розписом не передбачено асистента вчителя.1.3.2.2. Спостереження (навчальне заняття). Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, практичним психологом/ соціальним педагогом)1. Форма вивчення педагогічної діяльності (Р.І. питання 5, 6 п.7). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. 3) 3. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом) (п. 14) +  
1.3.2.3.Наказом від 07.09.2023 року № 119 “Про організацію інклюзивного навчання в ліцеї та його філіях” визначено, за якими освітніми програмами, підручниками, методичними підходами організовується навчання дітей з ООП. Педагогічні працівники закладу застосовують специфічні форми й методи роботи під час роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (оздоровчі технології терапевтичного спрямування: елементи арт-терапії та її різновидів: пісочна терапія, лялькотерапія, ігрові вправи,  методики розвитку дрібної моторики, вправи мозочкової стимуляції).1.3.2.3. Спостереження (навчальне заняття)Форма вивчення педагогічної діяльності
(Р. І. п. 7 питання 1-6, Р. ІІ. питання 6)
 +  
1.3.2.4.Для дітей із особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах або за індивідуальною формою навчання, створено команди психолого-педагогічного супроводу, які виконують завдання відповідно до чинного законодавства.1.3.2.4. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, практичним психологом/ соціальним педагогом)1. Форма вивчення документації (п. 1.3.2.4). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п. 3.2., 3.4., 3.7., 3.8.) 3. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. п. 13, 16)  + 
1.3.3. Заклад освіти взаємодіє з батьками дітей з особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно- ресурсного центру, залучає їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття освіти ( у разі наявності здобувачів освіти з особливими освітніми потребами)1.3.3.1.Заклад освіти взаємодіє з батьками дітей з особливими освітніми потребами, інформує їх про успіхи дитини, стиль, методи, спосіб навчання, труднощі у виконанні домашніх завдань. Індивідуальні програми розвитку розробляються за участі батьків. Для учнів, що здобувають освіту за індивідуальною програмою, навчальний план та розклад погоджуються з батьками.  1.3.3.1. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника)  1. Форма вивчення документації (п. 1.3.3.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п. 3.1., 3.4., 3.7., 3.8., 5) +  
1.3.3.2.Заклад освіти співпрацює з інклюзивно-ресурсним центром (ІРЦ) міста Кропивницького.  У разі виникнення труднощів у реалізації індивідуальної програми розвитку, команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги. . Фахівці ІРЦ проводять обстеження дітей з ООП, визначають рівні підтримки, беруть участь у складанні індивідуальної програми розвитку, консультують педагогів, батьків.1.3.3.2. Вивчення документації. Опитування (інтерв’ю із заступником керівника, практичним психологом (соціальним педагогом)1. Форма вивчення документації (п. 1.3.3.2). 2. Перелік питань для інтерв’ю із заступником керівника (п. п. 3.5.,  3.6., 3.7., 3.8., ) 3. Перелік питань для інтерв’ю з практичним психологом/соціальним педагогом (п. 17) +  
1.3.4. Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключовими компетентност ями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя1.3.4.1. Спостереження за освітнім середовищем свідчить, що простір закладу освіти, обладнання, засоби навчання сприяють формуванню в учнів ключових компетентностей та умінь, спільних для всіх компетентностей. На стінах та підлозі в коридорах, рекреаціях розташовані тематичні, пізнавальні, інформаційні візуалізації, творчі роботи учнів. Завдяки забезпеченню в достатній кількості електронних засобів візуалізації вчителі систематично використовують проєктори, телевізори, інтерактивні комплекси, дидактичні матеріали, цеглинки «Лего» та ін.). За результатами опитування, здобувачі освіти та педагогічні працівники стверджують, що під час навчання та проведення позаурочних заходів систематично використовують мультимедійне обладнання (83% учнів, 87% вчителів), мережу Інтернет, комп’ютерну техніку та програми або інші ґаджети (82% учнів, 83% вчителів). Також використовують візуалізацію корисної інформації (карти, графіки, формули тощо) (31% учнів, 41% вчителів), лабораторне обладнання (68% учнів, 51% вчителів), наочність (39% учнів, 72% вчителів), спортивний інвентар (м’ячі, обручі, гімнастична стінка, канат, ракетки, гімнастичні палиці, скакалки тощо) (91% учнів, 91% вчителів).   У  кабінетах математики, української мови та літератури, зарубіжної літератури, хімії, фізики ліцею є  комп’ютери, інтерактивні дошки, проектори, документ – камери, принтери. Кабінет англійської мови оснащений інтерактивним комплексом. Кожен учитель має ноутбук для роботи та дистанційного навчання.  Класні кімнати Дмитрівської філії  не в повній мірі  забезпечені необхідними засобами навчання та комп’ютерною технікою. Є 3 інтерактивні дощки, кілька проекторів, телевізорів. Кожний учитель забезпечений ноутбуком для підготовки до уроків та їх проведення. Усі педагоги Іванковецької філії забезпечені ноутбуками, в окремих кабінетах є комп’ютери. Наявні 2 проектори, 4 телевізори, інтерактивний комплекс: інтерактивна дошка, проектор, ноутбук. У Цибулівській філії кабінет інформатики забезпечений  комп’ютерною технікою. Є три проєктори. У кожному кабінеті є ноутбук або комп’ютер для роботи вчителя.        1.3.4.1. Спостереження (навчальне заняття) Форма вивчення педагогічної діяльності (Р. І. п. 1) + 
1.3.4.2. Спостереження за освітнім середовищем показало, що простір ЗО містить елементи та осередки, що зацікавлюють здобувачів освіти до рухової активності та пізнавальної діяльності, учні мають доступ до спортивного обладнання під час перерв, гри в настільний теніс, шахи тощо. Черговими вчителями здійснюється контроль та попередження спроб тютюнопаління у приміщенні та на території школи. На інформаційних стендах у коридорах опорного закладу та філій наявні матеріали щодо навичок здорового способу життя (харчування, гігієна тощо). Запроваджено енергозбереження, шкільну політику «мінімізації» відходів та сортування сміття, здійснено озеленення пришкільної території та приміщень, що сприяє формуванню навичкам екологічної поведінки учнів. Формуються навички здорового способу життя та екологічно доцільної поведінки учнів, зокрема, здобувачі освіти брали участь: у Міжнародних проєктах Flowers4school та «Dance for Life», обласному проєкті «Амбасадори безпеки», місцевих екологічних проєктах «Шпаківні» та «Активні парки» (в рамках програми «Здорова нація»). В ЗО діє гурток шкільного лісництва «Пролісок», що співпрацює з ДП «Чорноліський лісгосп». Учні виконують науково-дослідницькі роботи під керівництвом учителів біології, беруть участь у конкурсах МАН та в заходах до «Всесвітнього дня Землі». Під час акції «Зелений паросток майбутнього» на території школи та в центрі села учнями-членами шкільного лісництва висаджуються дерева, кущі та квіткові рослини. Юні лісівники створили агітбригаду та проводять агітаційно-просвітницьку природоохоронну роботу серед учнів школи та населення. Така активна природоохоронна діяльність дітей позитивно впливає на формування в них високої екологічної свідомості, почуття любові до природи й розуміння потреби у її захисті та збереженні.1.3.4.2. Спостереження (освітнє середовище, навчальне заняття).
Опитування (анкетування здобувачів освіти)
1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1 – 2 п. 1.3.4.2). 2. Анкета для учня/учениці . 3. Форма вивчення педагогічної діяльності (Р. І п. 5 питання 5) +  
1.3.5. У закладі освіти створено простір інформаційної взаємодії та соціально- культурної комунікації учасників освітнього процесу (бібліотека, інформаційно- ресурсний центр тощо)1.3.5.1.У ліцеї та філіях функціонують бібліотеки та працюють бібліотекарі: в ліцеї – ставка, у Дмитрівській філії – 0,5 ставки, в інших філіях вчителі мають доплати за ведення бібліотечної справи.  Одна із основних функцій кожної бібліотеки –  оперативне й повноцінне забезпечення інформаційних потреб школи, пошук та забезпечення учасників освітнього процесу необхідною інформацією. За результатами спостереження за освітнім середовищем та інтерв’ю з керівником закладу з’ясовано, що під час освітнього процесу ресурси бібліотек використовуються для індивідуальної, групової, проєктної та іншої роботи, різних форм комунікації учнів, вчителів та батьків. Бібліотеки опорного закладу та філій забезпечені комп’ютерами з підключенням до Інтернету, принтерами. Уся робота шкільних бібліотек проводиться відповідно до річного плану роботи. Шкільні бібліотекарі проводять для учнів різновікових груп бібліотечні уроки, інтелектуальні вікторини, квести, читання та інсценування книжок учнями, віртуальні екскурсії тощо. У бібліотеках проводяться виставки літератури до пам’ятних дат та до ювілейних дат письменників. Інформація про діяльність бібліотек розміщена на веб-сайті закладу в розділі «Бібліотека». Ресурси бібліотек опорного закладу та філій використовуються для формування інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти через проведення навчальних занять, позаурочних заходів, консультацій, проєктної роботи тощо. За результатами анкетування з’ясовано, що учні використовують ресурси бібліотеки для отримання необхідної літератури та підручників (79%), для самопідготовки, консультацій, проєктної роботи (51%), проте 30% не використовують ресурси бібліотек.              1.3.5.1. Спостереження (освітнє середовище). Опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування здобувачів освіти)1. Форма спостереження за освітнім середовищем (питання 1-2 п. 1.3.5.1). 2. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. 7.1.). 3. Анкета для учня/учениці (п. 29).  + 
1.3.5.2.Ресурси бібліотек в повній мірі використовуються для формування інформаційно- комунікаційної компетентності здобувачів освіти. Проведення позакласних заходів супроводжується ІКТ-підтримкою. Ведеться робота над оновленням матеріально-технічної бази кожної бібліотеки.1.3.5.2. Опитування (інтерв’ю з керівником). Опитування (анкетування здобувачів освіти)1. Перелік питань для інтерв’ю з керівником (п. п. 7.2., 7.3). 2. Анкета для учня/учениці (п. 29). + 
  Вимога 1.3. –  достатній.

Рівні оцінювання:

Вимога/правило                                                                                     Рівень освітньої діяльності

  1.                                                                                                            Вимагає покращення
    1.                                                                                                            Достатній
    1.                                                                                                            Достатній

 За напрямом  1. :                                                                                     Достатній